Benzín E10 na Slovensku

0
28

Už od začiatku roka 2020 prišiel aj k nám nový benzín s označením E10. Ten sa už dlhšiu dobu predáva v niektorých severských krajinách, ale aj v Nemecku alebo vo Francúzsku. Ide o čistejšie a ekologickejšie palivo, ktoré ale nie je vhodné pre všetky vozidlá s benzínovým motorom. Pozreli sme sa preto bližšie na benzín E10 na Slovensku.

Čo je benzín E10 a rozdiel oproti benzínu E5

Doteraz sme boli u nás na Slovensku zvyknutí tankovať benzín, ktorý sa označuje ako E5. Nie, nemáme na mysli oktánové číslo, to zostáva zachované aj doteraz. Ak ste tankovali „Natural 95“ v minulosti, tankujete ho aj teraz, iné je ale jeho zloženia. Práve číslovka 5 alebo 10 za písmenom E označuje najdôležitejší rozdiel v zložení benzínu.

Ten spočíva v tom, koľko tzv. biozložky obsahuje dané palivo. Kým v prípade E5 môže byť takejto biozložky do 5 %, pri benzíne E10 to môže byť až desatina.

V realite sú tieto podiely trocha iné a treba vedieť toto:

  • kým „po starom“ bolo biozložky v palive okolo 6 až 7 % v prípade E5, v prípade E10 to bude zvýšenie zhruba o 2 až 3 %, v praxi to bude okolo 9 %
  • v rámci tejto biozložky sa môžu používať etanol alebo ETBE, pričom u nás sa biozložka používa už 15 rokov a pôvodne jej bolo iba 2 % objemu
  • etanol, prvá takáto zložka, horí dokonca výrazne čistejšie ako benzín, môže mať dokonca aj vyššie oktánové číslo ako benzín, maximum je 106
  • druhá zložka, ETBE, je prísada vyrábaná kombináciou etanolu a rafinérskeho plynu, ktorý vzniká pri výrobe benzínu, jej oktánové číslo je až do 118

Pre koho nie je nový benzín E10 na Slovensku vhodný

Vyšší podiel biozložky môže spôsobiť problémy u niektorých starších benzínových motorov. Priemerný vek áut u nás presahuje 13 rokov a preto to môže byť riziko. Podľa vyjadrení niektorých odborníkov sú rizikom motory spred roku výroby 2005.

Problémom sú hlavne priamovstrekové benzínové turbomotory. V ich vnútri sa nachádza regulačný ventil priameho vstrekovania a vyšší podiel biozložky je pre neho negatívny. Mohol by sa totiž skôr a výraznejšie zaniesť a to hlavne pri dlhodobejšom používaní. Jednorazové natankovanie benzínu E10 by nemalo byť nebezpečné.

ikona cta modra
PZP POISTENIE ONLINE
– online vybavenie cez internet
– ponuky od všetkých poisťovní
– vybavenie do 10 minút
– najlacnejšie ponuky na trhu
– poistenie vybavíte z pohodlia domova


Dobrou správou je, že tento ventil sa dá vybrať a vyčistiť. Alternatívou, ak by bol zanesený už príliš, je jeho výmena. Ide síce o určitú finančnú investíciu, ale vzhľadom k veku áut vás zas nezruinuje. Problémový ventil môžu obsahovať aj niektoré slabšie motory.

Vlastnosti biozložiek a ich vplyv na auto

Biozložky majú teda vyššie oktánové číslo a to u mnohých motoristov znamená výhodu. Nie je to však celkom tak. Môže za to ich zloženie a výroba, rovnako tak vplyv nielen na motor, ale aj celú palivovú sústavu. S tým treba rátať prakticky u každého auta.

Pozrite si dôležité informácie o biozložkách v benzíne:

Zloženie biozložiek: Ak ide o zloženie etanolu, ten obsahuje viaceré plodiny rastlinného typu. Jedná sa o obilie, zemiaky, kukuricu, cukrovú trstinu, cukrovú repu a ovocie. Ak obsahuje benzín etanol vo forme ETBE, tak už obsahuje aj rafinérsky plyn. Výsledkom je palivo na báze biometanolu a môžu ho obsahovať aj prémiové benzíny.

Výhrevnosť biozložiek: Biozložky, vrátane bioetanolu, majú nižšiu výhrevnosť, ako čistý a samotný benzín. Kým výhrevnosť benzínu je na úrovni 43 MJ/kg, v prípade biozložky je o iba 27 MJ/kg. V praxi to znamená vyššiu spotrebu paliva, podľa testov ADAC zhruba o 1,5 %. Podľa testov príde aj k jemnému poklesu výkonu motora.

Korózia a leptanie: Biozložky majú schopnosť viazania vzdušnej vlhkosti v benzíne. To môže spôsobiť ťažkosti pri štartovaní a vyššie riziko korózie palivovej sústavy. Etanol vplýva na gumu a polyuretán a časom narušiť ich odolnosť a pevnosť. Výsledkom bude rozleptanie, napríklad tesnení alebo silentblokov a zhoršenie tesnosti celého systému.

benzín e10 a biozložky

Ktoré značky a ktoré motory sú nevhodné pre benzín E10

Ktoré autá a ktoré motory nie sú vhodné pre nový benzín? Nejde iba o veľkoobjemové motory, ale aj o niektoré menšie, no najmä so starším dátumom.

Tu je stručný prehľad najrozšírenejších značiek a motorov:

  • Škoda: Felicia 1,3 OHV 40 kW a 50 kW v rokoch 1994 až 2001
  • VW: Polo 1,4 FSI 63 kW v rokoch 2002 až 2006, Golf IV 1,6 FSI 81 kW v rokoch 2001 až 2004, Golf V 1,4 FSI 66 kW v rokoch 2003 až 2004, Golf V 1,6 FSI 85 kW v rokoch 2003 až 2004 a Golf V 2,0 FSI 110 kW v roku 2004
  • Fiat: Barchetta 1,8 16 V, Bravo / Brava 1,6 16 V, Dobló 1,6 16 V, Marea 1,6 16 V a 2,0 16 V, Punto 1,8 16 V a Stilo 1,6 16 V, 1,8 16 V a 2,4 20 V
  • Peugeot: všetky benzíny spred januára 2000
  • Citroen: všetky benzíny spred januára 2000
  • Seat: Toledo 2,0 FSI 110 kW BLR od roku 2004 do roku 2005, Leon 2,0 FSI 110 kW BLR od júla 2005 do novembra 2005 a Altea 2,0 FSI 110 kW BLR od roku 2004 do roku 2005
  • Audi: prvá generácia A2, A3 1,6 FSI 2004 a 2,0 FSI 2004, A4 2,0 FSI 2003 a 2004, A4 sedan s OEM nezávislým kúrením v rokoch 2001 až 2008 a A4 Avant s OEM nezávislým kúrením z rokov 2002 až 2008
  • Chevrolet: všetky benzíny spred roku 2006
  • Mazda: všetky benzíny spred roku 2002
  • Nissan: všetky benzíny spred roku 2000
  • Opel: modely Vectra, Signum a Zafira s motorom 2,2 l a priamym vstrekovaním paliva
  • Land Rover: všetky benzíny spred roku 1996

Rady pre staršie autá s benzínovými motormi

Ako si teda poradiť v prípade, ak máte motor alebo auto, pre ktoré sa benzín E10 na Slovensku neodporúča? Jednoducho: netankujte ho. Dobrou správou totiž je, že stále sa u nás dajú tankovať aj viac oktánové, tzv. prémiové, benzíny do týchto áut.

V ich zložení je podiel biozložky zatiaľ bez vážnejších zmien, sú totiž stále v kategórii E5. Na výber máte palivá s aditívami aj bez nich, nemusí to nevyhnutne znamenať vyššie náklady. Druhým podporným opatrením je častejšia kontrola celého palivového systému a motora. Táto kontrola by sa mala zamerať na vlastnosti tesnení v systéme.

Okrem toho je možné skúsiť aj tretiu cestu a to využitie čističov palivového systému. Na trhu je možné nájsť niekoľko takýchto špeciálnych produktov. Ich cieľom je odstrániť vlhkosť, znečistenie a hrdzu a lepšie premazať povrch valcov a gumených tesnení.

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here