Autobatérie

0
122

Batéria v aute je dôležitou súčasťou každého vozidla. Neslúži iba na naštartovanie motora, ale aj na napájanie všetkých elektrických zariadení elektrickou energiou. Preto je nutné venovať pozornosť výberu typu autobatérie a jej údržby resp. kontroly jej stavu. Stará alebo poškodená batéria dokáže šoférovi riadne skomplikovať ráno. Začať ráno zháňaním štartovacích káblov a dobrovoľníka na darcovstvo elektrického prúdu z jeho vozidla nie je ideálnym štartom nového dňa. Ako sa rozdeľujú batérie, na čo si dať pozor pri jej výbere a kedy je vhodný čas na výmenu si rozoberieme v nasledujúcich riadkoch, vďaka ktorým už pre Vás akumulátor v aute nebude strašiakom.

Typy autobatérii

Existujú tri tipy autobatérii: údržbové, bezúdržbové a trakčné.

Údržbové batérie charakterizovali najmä vozidlá so starším rokom výroby. Takejto baterke treba venovať náležitú údržbu a to vo forme pravidelného dopĺňania destilovanej vody (elektrolytu). Vyžadujú si častejšiu kontrolu napätia a dobíjania.

Najpoužívanejší typ sú bezúdržbové batérie. Výhodou oproti údržbovým batériám je, že nemusíte sledovať značky minimálnej a maximálnej hladiny pre elektrolyt. Dolievanie destilovanej vody nie je nutné. Ďalšou výhodou je vysoký štartovací prúd. Údržba v podobe dobíjania a občasného sledovania napätia je však nutná, nedajte sa odradiť názvom.

Trakčné autobatérie v bežných osobných automobiloch nenájdete. Ich určenie je pre špeciálne vozy ako prívesy, karavany či lode. Energiu narozdiel od predchadzajúcich typov poskytujú konštantne v menšom množstvo, nie nárazovo (štart motora).

Na aké parametre si dať pozor

Výber batérie nie je úplne jednoduchá záležitosť. Pozornosť treba venovať viacerým vlastnostiam batérie:

Rozmery

Autobatéria je uchytená väčšinou v motorovom priestore, kde má vyhradené určité miesto. To platí aj pre batérie, ktoré sú umiestnené v kufri. Dôležité je dbať na jej veľkosť a bezproblémové umiestnenie. Platí priama úmera, čím väčšie rozmery tým väčšia kapacita batérie.

Kapacita

Kapacita autobatérie sa udáva v Ah (amperhodiny). Odporúča sa vychádzať z hodnoty pôvodnej baterky. Ak zakúpite batériu s trochu vyšším číslom Ah nič nepokazíte, mierne vyššiu kapacitu môžete oceniť pri mrazivých štartoch. Pozor však na rozmery. V žiadnom prípade nekupujte baterku s nižšou kapacitou, týmto postupom si koledujete o poškodenie batérie a dlhé štarty motora, prípadne poruchy elektroniky.

Všeobecne platí, že benzínové (zážihové) motory nepotrebujú tak výkonné batérie ako dieslové (vznetové) motory. Pri nízkoobjemovom benzínovom aute by ste sa mali vojsť do 60 Ah, pri naftovom počítajte s 63 Ah a viac.

Napätie

V bežných osobných automobiloch sa stretneme s napätím 12V. Niektoré staré automobily a motorky využívajú 6V baterky. Novšie automobily s veľkou záťažou elektrických zariadení využívajú 16V, alebo aj 24V.

Štartovací prúd

Ako už z názvu vyplýva, je to prúd, ktorý dokáže autobatéria poskytnúť pri štarte motora. Udáva sa v ampéroch (A). Dôležité je uvedomiť si, že s kapacitou batérie sa hodnota štartovacieho prúdu nezvyšuje. Môžete preto natrafiť na dve rozdielne batérie, kde bude mať prvá batéria vyššiu kapacitu v porovnaní s inou batériou, no štartovací prúd bude mať oproti porovnávanej batérie nižší. Batériu pri štarte nezaťažuje iba samotný štartér a motor, ale aj centrálne zamykanie, riadiace jednotky, rádio, vnútorné osvetlenie, atď. Preto voľte autobatériu s vyšším štartovacím prúdom. Pri benzínovým motore zvykne byť dostatočný štartovací prúd okolo 500A, pri naftovom motore je nutné zabezpečiť štartovací prúd viac ako 600A.

Dátum výroby

Pri kúpe ojazdeného auta či novej batérie je dobré poznať dátum výroby. Žiaľ, vylúštiť dátum výroby nie je jednoduchý úkon. Väčšina výrobcov má dátum „zašifrovaný“ v rôznych formátoch. Vyznačenie dátumu nájdete väčšinou na vrchnej strane akumulátora. Napr. značka VARTA označuje dátum v kóde, kde sa nachádzajú písmená aj číslice. Ak nájdete na vrchnej strane kód vo forme napr. G3C853 zamerajte sa na štvrtú a piatu pozíciu. Osmička značí rok (2018) a päťka mesiac (máj). Možno sa pýtate ako rozoznáte z jedného čísla či sa jedná o rok 2008 alebo 2018. Z tohto označenia, ako koncový užívateľ, nijako. Jediný spôsob je poznať rozdiel v dizajne teda vzhľade baterky.

Ďalší výrobcovia volia systém mesiacov zakódovaných v číslach ako napr. A január, B február, …

Značka autobatérie

Pri nákupe novej batérie sa radšej obráťte na overených výrobcov. Odporúčame značkových výrobcov VARTA, BANNER, EXIDE, BOSCH, AKUMA.

Ako vybrať autobatériu podľa typu auta

Batériu môžete vybrať na základe parametrov starej batérie. Ak si však nie ste istí, či bola stará batéria vhodná pre vaše auto môžete sa obrátiť na rôzne vyhľadávače napr. Vyhľadávač autobatérii Varta Stačí zadať presný typ auta a webová vyhľadávač vyfiltruje vhodné autobatérie.

Ako predĺžiť životnosť autobatérie

Priemerná životnosť autobatérie sa pohybuje v rozmedzí 2 – 5 rokov. Avšak správnou údržbou sa môžeme dostať aj ďaleko cez 5 rokov. Na životnosť batérie pôsob viacero faktorov, ktoré si zhrnieme:

Nízka alebo vysoká teplota

Na životnosť autobatérie má vplyv podnebie, v ktorom auto jazdí. Napr. pobytom pri mori počas teplej letnej dovolenky životnosť skracujete. Teploty, v ktorých auto jazdí nemáme ako ovplyvniť. No trochu im predsa len môžeme pomôcť. Ak auto garážujete zmiernite rozsah teplôt, ktorým je auto vystavené. Najväčším zabijakom batérii je teplo. Horúce leto v spojení so sálavým teplom od motora baterke vôbec nepomáha. Výhodu majú autá, ktoré majú batériu kvôli rozložení hmotnosti umiestnenú v kufri (napr. značka bmw). V zime, keď motor pri štarte kladie oveľa väčší odpor ako v lete sa znížená kapacita batérie prejaví hneď pri prvej nižšej teplote.

Krátke trasy

Ak používate auto na dochádzanie do práce a prejdete iba pár kilometrov batérii nepomáhate. Ideálna trasa pre dobitie batérie je cca 50km. Ak sú vaše trasy krátke zvýšte pozornosť a batérie premerajte častejšie. Ďalším zlom pre akumulátor sú prerušované jazdy.

Odstavenie vozidla na dlhšiu dobu

Ak patríte medzi občasných šoférov a auto vyberáte iba na príležitosti ako Vianoce alebo veľká noc zbystrite pozornosť. Batéria sa bez nabíjanie od alternátora samovoľne vybíja čím sa jej znižuje kapacita. V takom prípade je vhodné aspoň 2x do roka nabiť batériu prostredníctvom nabíjačky. Niektoré nabíjačky majú aj udržiavací mód.

Zanedbaná údržba

Autobatériu môžeme otestovať jednoduchým spôsobom a to multimetrom. Nastavíme ho na jednosmerné napätia a odmeráme napätie na svorkách batérie. Ak sa napätie pohybuje v rozmedzí 12,8 – 12,2V batéria je v poriadku. Ak napätie klesne pod 12 voltov batéria je nenávratne poškodená. Presnejší je záťažový test (tester), ktorý odmeria batériu pod záťažou. Záťažový tester je bežnou výbavou autoservisu, v niektorých prípadoch aj predajcu autobatérii.

Údržba zahŕňa aj preverenie alternátora a regulátora dobíjacieho napätia. V prípade poškodenia spomenutých súčiastok môže dôjsť k poškodeniu, vybitiu alebo naopak prebitiu batérie. Alternátor by mal dobíjať 12V baterku v rozmedzí 13,6 – 13,8V. Môžete otestovať multimetrom pri naštartovanom motore.

Ako nabíjať autobatériu

Batériu by ste mali nabíjať mimo vozidla. Dôvodom sú horľavé plyny, ktoré môžu unikať z nabíjanej batérie. Preto ju odpojte a umiestnite na vetrané miesto. Veľkosť nabíjacieho prúdu by mala byť na hodnote 10% z kapacity batérie. Teda ak máte 60Ah batériu, nabíjať by ste ju mali 6A prúdom. Batéria by sa mala nabíjať cca 8 hodín. Ak sa batéria nabije podozrivo skoro napr. za hodinu, značí to zníženú kapacitu batérie, teda pripravte sa na nákup nového kusu. Ak nabíjate údržbovú batériu nezabudnite otvoriť zátky na dolievanie destilovanej vody.

V súčasnosti nájdete v ponuke internetových či kamenných obchodov autonabíjačky, ktoré sú už smart čiže chytré. Nemusíte ich kontrolovať a merať voltmetrom napätie. Sami ukončia dobíjanie po dobití batérie. Stačí pripojiť svorky na batériu (červená plus pól, čierna mínusový pól), následne zapojiť autonabíjačku do elektrickej siete 230V. A nasledne už iba zvoliť režim (plné nabitie alebo iba mód udržiavania napätia).

Ako vymeniť autobatériu

Ak nastal čas na výmenu batérie alebo ju odpojiť a vybrať z motorového priestoru kvôli nabíjaniu ponúkame jednoduchý návod ako na to.

  • Motor vypnite a kľúče vyberte zo zapaľovania. Umiestnite ich mimo auta ak by došlo po odpojení autobatérie k jeho uzamknutiu.
  • Ochranné prvky ako rukavice či ochranné okuliare sú vítané.
  • Odpojte najprv záporný pól (čierny kábel), svorky sú na batérii upevnené skrutkovým spojom.
  • Po odpojení záporného pólu odpojte kladný pól (červený kábel).
  • Uvoľnite usadenie batérie (väčšinou vo forme plastovej pätky, ktorá uchytáva spodnú hranu tela batérie).
  • Batériu opatrne vyberte, snažte o jej minimálne nakláňanie. V žiadnom prípade ju neotáčajte.
  • Očistite svorky.
  • Uložte nový akumulátor a upevnite ho. Autobatéria sa nesmie hýbať.
  • Zapojte kladný pól a následne záporný pól. Svorky dotiahnite tak, aby pevne doliehali na póly batérie. Pozor na ich deformáciu prílišným dotiahnutím.

Zahŕňa PZP vybitú batériu?

Základné PZP asistenciu pri vybitej batérii nezahŕňa. Ak plánujete dlhšiu cestu alebo len chcete kľudne spať odporúčame pripoistenie asistenčných služieb k PZP. Ak máte novšie auto výhodnejšie pre Vás bude havarijné poistenie, kde získate väčšie krytie. Ako pre PZP tak aj pre havarijné poistenie existujú asistenčné služby. Konkrétnu ponuku ušitú na mieru práve pre Vaše auto zistite vyplnením kalkulačky, kde sa po vyplnení údajov zobrazí porovnanie ponúk od všetkých slovenských poisťovní.

Porovnajte si havarijné poistenie v našej kalkulačke a ušetrite

4.6/5 - (44 votes)

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here